Start

   logo-pl-v2

 

fr pl gb us

Witamy serdecznie,

W związku z zakończeniem działalności gospodarczej, z przykrością informujemy, że strona zostanie wyłączona z dniem 30 czerwca 2020. Na tę chwilę nie ma już możliwości przedłużenia abonamenu, ani zakupu nowego.

Za niedogodności przepraszamy.

Notowanie dyktanda melodycznego

    

titleW serii „Cudowny lek na dyktanda melodyczne” opisałam podstawowe elementy, o których należy pamiętać pisząc dyktanda melodyczne. Między innymi: interwały, akordy, gamy, powtórzenia, progresje. Teraz czas na poruszenie kwestii dotyczącej samej czynności pisania dyktanda...

 

Być może to o czym napiszę wydawać się może oczywiste, ale zbyt często widywałam pracowicie zamalowane piękne główki nut w dyktandzie nie napisanym nawet do połowy. Nawet, jeśli dla Ciebie oczywiste wydają się te uwagi, może znajdziesz kilka drobiazgów, z których nie korzystałeś, albo uświadomisz sobie ile te drobiazgi zmieniają....
 

  • Sposób zapisu wysokości dźwięku – uświadom sobie proszę, że nie ma sensu w trakcie wybrzmiewania melodii malować na pięciolinii idealnie proporcjonalnych główek nut. Zdecydowanie chodzi o to, żebyś zaznaczył po prostu wysokość dźwięku, a nie marnował czas na idealne kółko w miejscu „główki” nuty. Nawet, jeśli Twój nauczyciel wymaga bardzo schludnych nutek – zawsze możesz je dorysować później – w momencie, kiedy czekając na następne granie i tak nie masz już nic sensownego w głowie, co mogłoby posunąć Cię dalej przy pisaniu dyktanda, lub na samym końcu. Wtedy możesz dopełnić wymogów estetycznych własnych lub nauczyciela, jeśli jest taka potrzeba. Dla porównania zobacz poniżej różnicę w zapisie nutowym – wygląd graficzny i czas, jaki mi to zajęło. W pierwszym przypadku zapisujemy tylko kreseczki po to, żeby tylko znać wysokość dźwięku i móc zapisywać dźwięki w trakcie pisania dyktanda, a nie marnować czas na kolorowanie główek dźwięków. Różnica w czasie: 12 sekund w pierwszym przypadku i 43 sekundy w drugim przypadku. Innymi słowy stosując pierwszy zapis w tym samym czasie zapiszesz ponad 3 razy więcej nut!

notatki1

notatki2

 

  • Zaznaczanie dźwięków, które się powtarzają nawet kiedy nie znamy ich wysokości. Jeśli nie znasz wysokości dźwięku, ale wiesz, że się pojawia w innych miejscach zaznacz to sobie nad pięciolinią taki dźwięk w jakiś sposób np. jako trójkąt, czy inny jakiś znak. Może się zdarzyć że w dyktandzie będziesz potrzebował kilka takich znaków. Unikaj zaznaczania kolorami – zmiany na kredki, czy długopisy jest zbyt czasochłonne, żeby marnować czas w trakcie grania. Na czerwono zaznaczyłam uzupełnione później dźwięki.

notatki3

  • Spotkałam się z ciekawym zapisem rytmu – bez pisania laseczek przy główkach, a tylko zapisywanie „dodatków” do laseczek, czyli kwintesencji zapisu rytmu:) Osobiście nie stosowałam tej metody nigdy, ale może Tobie będzie pasowała. Przykład poniżej:

notatki4

i z uzupełnionymi laseczkami:

notatki4b

  • Zaznaczenia powtórzeń, modulacji już zapisanego wzoru np. jako numer wzoru w kółku jak poniżej - uzupełnione później dźwięki zaznaczone na czerwono:

notatki5

 

  • Zapisywanie notatkami i oznaczeniami melodii i później dopisując nuty.

notatki6aa

Ja osobiście oznaczam strzałkami kierunek, jeśli słyszę interwał lub akord opisuję również jak wyżej. Gamę oznaczam jako "g" też w górę lub z dół. W związku z tym poniżej mamy to co otrzymujemy z tych zapisków (oczywiście nie wszystko - parę rzeczy jeszcze trzeba było ustalić - jakie? pomyśl sam). 

notatki6a

Każdy może stworzyć swój własny intuicyjny dla siebie system opisu. Chodzi tylko o to, żeby dać sobie szanse napisać jak najwięcej w trakcie grania dyktanda, to daje szanse na napisanie dyktanda do końca ;)

 

Jeśli macie jakieś ciekawe patenty pisania dyktand, którymi chcielibyście się podzielić piszcie do nas lub wpisujcie w komentarzach. Pamiętajcie, żeby nowe techniki pisania najpierw przećwiczyć sobie w domu, zamiast próbować dopiero jak to działa na sprawdzianie.  Pomoże Wam w tym nasze ćwiczenie Dyktando melodyczne. Powodzenia!