Start

   logo-pl-v2

 

fr pl gb us

Kształcenie słuchu – co to takiego?

    

 


1-1251992993ddqlKształcenie słuchu to przedmiot obowiązkowy w szkołach muzycznych na każdym poziomie nauczania. Zadania wykonywane na zajęciach mają pomóc w nauce rozpoznawania zestawień dźwięków: interwałów, akordów, rytmów. Te trzy grupy w połączeniu z posługiwaniem się systemem dur – moll pozwala na przelanie na papier dowolnego utworu muzycznego w postaci nut ze słuchu. Dlaczego kształcenie słuchu jest takie trudne? Zazwyczaj z braku systematyczności.

 

Co ma systematyczność do kształcenia słuchu zapytacie? Podstawą dobrego słyszenia muzycznego są umiejętności praktyczne, a te z kolei wymagają regularnego ćwiczenia.

 

Po co kształcenie słuchu?

Jeśli lubisz śpiewać, muzykować, grasz na jakimś instrumencie, to prędzej czy później przyjdzie moment, kiedy przyjdzie czas na zdobycie dodatkowych umiejętności. Umiejętności takich jak posługiwanie się nutami, wiedzę na temat tego jak można stworzyć drugi głos, umieć go zaśpiewać, zagrać równolegle od razu bez uczenia się tego godzinami. Po to właśnie kształcenie słuchu. Umiejętność posługiwania się dźwiękami i tworzenie muzyki jak budowanie konstrukcji z pasujących do siebie klocków. Takie umiejętności, które standardowo się kształci to umiejętność rozpoznawania interwałów, śpiewania interwałów, rozpoznawania akordów i śpiewania akordów. Bardzo ważne jest również pisanie dyktand rytmicznych i melodycznych oraz ćwiczenie pamięci muzycznej.

Przy rozkładaniu puzzli na 2000 części, czy tylko na 100, zazwyczaj każdy z nas ma jakiś sposób na ułożenie ich. Ja na przykład układam najpierw ramkę, później znajduję charakterystyczne elementy, a dopiero później najtrudniejsze dla mnie – czyli tło. Tak samo jest z używaniem słuchu. Jeśli chcę napisać ze słuchu jakiś utwór najpierw oceniam jaka jest tonacja i metrum utworu. Później określam jakimi dźwiękami się zaczyna – bardzo często na początku staram się określić, jakim dźwiękiem lub jakimi dźwiękami się kończy. Później mając zbudowaną ramę piszę melodię - dźwięk po dźwięku. Bardzo pomocna jest znajomość interwałów, które pozwalają szybko słuchowo określić odległość między dwoma dźwiękami. Następnie dopisuję rytm i gotowe. :-)

Co daje kształcenie słuchu?

Umiejętność rozpoznawania, które dwa puzzle pasują do sobie. Puzzle i melodie mają swoja budowę. Puzzle oceniasz wzrokowo – robisz to intuicyjnie, bo od małego uczysz się jak wygląda koło, kwadrat, drzewo czy słońce. Z dźwiękowymi puzzlami nie jest tak łatwo, bo najczęściej

jakichkolwiek struktur muzycznych uczysz się dopiero w szkole muzycznej albo sam jak już jesteś co najmniej nastolatkiem. Dlatego jest to takie trudne. Pisanie melodii ze słuchu bez narzędzi, jakie daje Ci przedmiot kształcenie słuchu, jest jak układanie puzzli z zasłoniętymi oczami. Wtedy po omacku starasz się dołożyć następne puzzle, metodą prób i błędów określasz, że nie pasuje i – jak w końcu masz szczęście – trafiasz! Problem w tym, że nie masz żadnej wiedzy jak poradzić sobie lepiej z następnymi puzzlami, bo nie widzisz wzorów, które na nich są.

Zachęcam więc do ćwiczenia słuchu wszystkich, których ciągnie w stronę muzyki. Metodą małych kroczków można nauczyć się słyszeć świadomie – bo zasady ułożenia dźwięków między sobą są naprawdę proste. Ćwiczcie regularnie, a rozróżnianie dźwięków będzie tak samo łatwe jak – odróżnianie kolorów, czy rozpoznawanie kształtów.

 

Spróbuj się ze swoim słuchem na www.GimnastykaSluchu.pl :-)