BLOG

   logo-pl-v2

 

fr pl gb us

Przewroty trójdźwięków


    


vinyl-record-background smallPodstawowe trójdźwięki:durowy i molowy są chyba najczęściej używanymi akordami w popularnych piosenkach. Jeśli lubisz pograć na gitarze aktualne przeboje, które można usłyszeć w radio, to z pewnością trójdźwięk durowy i trójdźwięk molowy są tymi typami akordów, których używasz najczęściej. Zastanawiasz się czasem dlaczego ten usłyszany w radio układ D-dur, G-dur, A-dur brzmi nieco inaczej niż kiedy Ty go grasz? Jednym z powodów może być przewrót trójdźwięku. 

Tak samo jak interwały – trójdźwięki mają swoje przewroty. Oznacza to, że zmieniona jest kolejność występowania dźwięków w trójdźwięku. Powoduje to trochę inne brzmienie akordu, mimo, że cały czas ma on te same dźwięki składowe. Składniki trójdźwięków (a także wszystkich innych akordów) mają swoje nazwy. Powstają one od interwału będącego odległością od pierwszego dźwięku trójdźwięku. W związku z tym pierwszy stopień w pozycji zasadniczej (czyli takie o której pisaliśmy w artykule Trójdźwięki) nazywany jest prymą (1), drugi tercją (3), a trzeci kwintą (5) tak ja na poniższym przykładzie:
bez przewrotu2

Nie ma znaczenia o jakim akordzie mówimy. Tak samo nazywaja się składniki trójdźwięku molowego, zmniejszonego czy zwiększonego. W dodatku identycznie buduje się przewroty dla każdego rodzaju trójdźwięku. Każdy trójdźwięk ma dwa przewroty. Pierwszy przewrót polega na tym, że prymę (1) trójdźwięku przenosimy o oktawę w górę. Kolejność składników trójdźwięków od dołu licząc to w związku z tym: tercja (3), kwinta (5) i pryma(1). Przykład pierwszego przewrotu akordu dla trójdźwięku D-dur znajduje sie poniżej:

 pierwszy przewrót 2

 

Drugi przewrót polega na tym, że najniższy dźwięk trójdźwięku w pierwszym przewrocie, czyli tercję (3), przenosimy o oktawę w górę. Wówczas otrzymujemy drugi przewrót trójdźwięku jak na poniższym przykładzie:

 drugi przewrót2

 

Podsumowując o przewrocie decyduje ten składnik, który znajduje się w basie (czyli jest najniższym głosie w trójdźwięku). Stąd też bierze się oznaczenie przewrotów akordów. Poniżej oznaczenia trybu zapisujemy ten składnik, który akurat znajduje się najniżej.

Dlaczego nie ma trzeciego przewrotu? Jeśli chcielibyśmy zrobić trzeci przewrót to po raz kolejny trzebaby przenieść najniższy składnik trójdźwięku w drugim przewrocie. Ilustracja tej sytuacji znajduje się poniżej:

 trzeci przewrot

 

Jak widać chcąc zrobić trzeci przewrót trójdźwięku wracamy do pozycji zasadniczej trójdźwięku, czyli trójdźwięku bez przewrotu, gdzie pryma (1) akordu znajduje sie najniżej. Mając zatem akord zbudowany z trzech dźwięków – mamy trzy postacie trójdźwięku:

- pozycję zasadniczą (trójdźwięk bez przewrotu),

- pierwszy przewrót (trójdźwięk w pierwszym przewrocie),

- drugi przewrót (trójdźwięk w drugim przewrocie).

Najczęściej uczy się i używa przewrotów trójdźwięku durowego i trójdźwięku molowego. Dużo rzadziej dotyczy to trójdźwięków zwiększonego i zmniejszonego. Chociaż zasada jest taka sama. Spróbuj sam stworzyć przewrót trójdźwięku zmniejszonego i zwiększonego, zagraj je sobie – brzmią bardzo ….. ciekawie :)

Przećwiczyć rozróżnianie przewrotów trójdźwięków możesz w naszym ćwiczeniu on-line Rozpoznawanie akordów. Jeśli jesteś już gotowy poćwiczyć również śpiewanie trójdźwięków i ich przewrotów od różnych dźwięków zachęcamy do zajrzenia do ćwiczenia Śpiewanie akordów – po ograniczeniu opcji można ćwiczyć tylko wybrane przez siebie trójdźwięki lub akordy muzyczne.