Start

   logo-pl-v2

 

fr pl gb us

Witamy serdecznie,

W związku z zakończeniem działalności gospodarczej, z przykrością informujemy, że strona zostanie wyłączona z dniem 30 czerwca 2020. Na tę chwilę nie ma już możliwości przedłużenia abonamenu, ani zakupu nowego.

Za niedogodności przepraszamy.

Cudowny lek na dyktanda melodyczne cz.3

nutki smallW poprzednich częściach tego tematu (Cudowny lek na dyktanda melodyczne cz.1 i cz.2) było już sporo informacji o wykorzystaniu wiedzy z zakresu interwałów i pewnych uproszczeń typu tetrachordy, gama, akordy, czy powtórzenia. Teraz czas na kolejne trzy wskazówki przydatne przy pisaniu dyktand melodycznych. Przyszła pora na progresje, dźwięk kontrolny i rozdzielenie skrajnych linii melodycznych.

 

Czytaj więcej...

Cudowny lek na dyktanda melodyczne cz.2

zarowka nuty smallW części pierwszej dywagacji nt. pisania dyktand melodycznych zastanawialiśmy się nad istotą problemów z dyktandami melodycznymi w oparciu o interwały i pamięć muzyczną. Umówmy się - opanowanie interwałów jest kluczowe, bo dzięki podejściu interwałowemu, czyli pracowitemu sprawdzaniu odległości między kolejnymi dźwiękami dyktanda, z każdej sytuacji dotyczącej melodii można wyjść zwycięsko. Dzisiaj czas na skróty w tym podejściu – czyli po co uczymy się czegokolwiek innego z teorii muzyki (w kontekście dyktand oczywiście).

Czytaj więcej...

Cudowny lek na dyktanda melodyczne cz.1

1335-1243968030hkPq smallProblemy z pisaniem dyktand melodycznych są zazwyczaj bardzo dotkliwe dla ucznia. Dlaczego? Bo często powodują ogromny stres – często taki, który powoduje całkowitą niemoc przy następnych dyktandach. Jakby tego było mało, często jest tak, że pisze się na zajęciach kształcenia słuchu dużo dyktand melodyczno-rytmicznych, bo takie właśnie ćwiczenie scala wszystkie pozostałe ćwiczenia i pętla się zaciska. Czy istnieje cudowne lekarstwo na problem z dyktandami melodycznymi?

Czytaj więcej...

Dominanta septymowa

dotted-abstract-background-29541298968946G4jDominanta septymowa do trójdźwięk durowy z dodaną do niego septymą małą, który zbudowany jest na V stopniu gamy. Nazywany jest dominantą dlatego, że zbudowanie takiego właśnie akordu na V stopniu gamy, czyli dominancie, powoduje silniejsze dążenie do rozwiązania na tonikę (czyli I stopnień gamy).

Czytaj więcej...

Słów kilka o dyktandach melodycznych

koloDyktando melodyczne (a właściwie melodyczno-rytmiczne) to jedno z najtrudniejszych zadań z kształcenia słuchu, bo łączące w sobie i obnażające braki z większości podstawowych obszarów kształcenia słuchu. Dlatego właśnie stworzyliśmy dla Was ćwiczenie, które pomoże trenować Wasze umiejętności w pisaniu melodii ze słuchu.

Czytaj więcej...

Przewroty trójdźwięków


vinyl-record-background smallPodstawowe trójdźwięki:durowy i molowy są chyba najczęściej używanymi akordami w popularnych piosenkach. Jeśli lubisz pograć na gitarze aktualne przeboje, które można usłyszeć w radio, to z pewnością trójdźwięk durowy i trójdźwięk molowy są tymi typami akordów, których używasz najczęściej. Zastanawiasz się czasem dlaczego ten usłyszany w radio układ D-dur, G-dur, A-dur brzmi nieco inaczej niż kiedy Ty go grasz? Jednym z powodów może być przewrót trójdźwięku.

Czytaj więcej...